Hej, Tänkte bara berätta om min nya bok, Ljuvlig färd genom glastak: Pierre är missnöjd. Han är docent och framstående forskare med en spikrak karriär uppåt. Ändå är det något som skaver. På en konferensresa till New York bestämmer han sig för att hoppa av karusellen och lyssna till sin inre röst. Snart upptäcker han…
Blogg/texter
Tjejer påverkas mer av provängslan än killar
Jag minns det som det var igår. Vi hade tenta i statistik på forskarutbildningen. Bakom mig satt en studiekamrat. Det tog 10 minuter så kom den första försiktiga sucken. Sedan en till. Och en till. Högre och högre. Så höll det på, tills suckarna övergick i ett förtvivlat jämrande. Ångesten låg tät i luften, och…
Lärares fem behov vid förändringar
Varför är inte alla lärare bara glada och lyckliga över förändringar, exempelvis när nya IT-system förs in, när man köper in digitala läromedel, när alla skall använda en ny lärplattform? Det har nog alla skolledare frågat sig någon gång. Frågan kan naturligtvis attackeras från olika teoretiska perspektiv och ramverk. Ett sådant är Glassers choice theory…
Skolledarskap, IT och förändringsprocesser
Att driva förändringsarbete i skolan är alltid en utmaning. I innovationsforskning sägs det att det tar 5 år innan en innovation får fotfäste i en organisation (Bohrman et al, 2003). När det gäller frågor som rör IT är det extra svårt av två skäl. För det första är förändringarna som påkallas ofta så kallade andra…
Programmeringsdidaktik för lärare
Sådär ja. Sista uppgiften klar på kursen “Programmeringsdidaktik för lärare 7.5 hp” vid Stockholms universitet. Man måste ju ha något att göra under sommaren också. En duvning datalogiskt tänkande ingick. Det finns helt klart sunda ansatser vad gäller datalogiskt tänkande, men det finns alltjämt också undertoner om stora transfereffekter, exempelvis i välciterade Wings resonemang, som…
Utmärkt undervisning
På Linnéuniversitetet använder vi Utmärkt undervisning på lärarprogrammet. Den lämpar sig väl till det – förstås – men även till den lärare som varit ute på fältet ett tag. Text från bokens baksida: Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de…
Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång
Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång av Svend Brinkmann är en slags antisjälvhjälpsbok, skriven med glimten i ögat. Den har, hör och häpna, stor relevans för skolans värld såsom den gestaltar sig idag. Brinkmann är professor i psykologi och gör med sociologins, filosofins och psykologins hjälp upp med positivitetsfascism, coachingkultur och luststyrd livföring. Stå fast: vägra…
Nypublicerad forskning: Hur erfar elever kunskapsbildning med IT?
Min senaste artikel om kunskapsbildning med IT “Students’ experiences of their knowledge formation in a one-to-one initiative” har nu blivit publicerad som open access. Här kommer abstractet: The research on one-to-one computer learning settings shows what students do while using computers and how much they use them. It is believed that students are highly motivated…
Motivation i digitaliserad lärmiljö
Forskarbekantingen Jan Blomgren disputerade för ett litet tag sedan med avhandlingen Den svårfångade motivationen. I en intervju i Skolvärlden berättar han om studien, som tar sin utgångspunkt i en studie där 200 elever beskriver vad som är motiverande respektive hämmande i skolarbetet. Bland annat framkommer detta om elevers motivation: – De vill ha variation vad gäller…
Till tänkandets sak i digitala tider
Idag släpptes min senaste artikel i tidningen Reflex Till tänkandets sak. Titeln är en hyllning till vår samtids absolut mest framstående filosof, Martin Heidegger. Ur ingressen: Håkan Fleischer, gästföreläsare på folkhögskolornas fortbildningsdag i oktober, är verksam inom utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Här filosoferar han i en specialskriven artikel för Re:flex över tänkandet, om så kallade filterbubblor…