This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
5 augusti 2016

Finland kastar ut undervisningen

5 augusti 2016|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Senaste gången jag föreläste på universitetet i Helsingfors om studieteknik diskuterade vi svensk skola. I rummet hade jag ledande företrädare för den pedagogiska utvecklingen i Finland, liksom drygt 30 av landets skickligaste lärare. Någon sade på sjungande finlandssvenska: "Ja, jag tror att Finlands försprång på Sverige inte kommer vara så länge till". Yle ger förklaringen: Nya tag i [...]

3 augusti 2016

Rockstjärnelärare, ansvar och varumärke

3 augusti 2016|Pedagogik|2 Comments

Jag sprang idag på en skola i Stockholmstrakten vars namn fallit i glömska. Skolan har ovanligt stora behov av att hävda sig och att visa upp sitt varumärke. De låter barnen göra intervjuer med lärarna där de berättar vilka de är. Filmerna är sockersöta och vi påminns om den vackra kommunikationen mellan vuxen och elev genom dem. Filmerna [...]

2 augusti 2016

Ryggradslös utbildning med IT? Nja.

2 augusti 2016|Pedagogik|1 kommentar

Kan tanklös användning av IT leda till ryggradslös utbildning? I mitt förra inlägg, om Pokemon Go i skolan skriver jag bland annat: Det KAN alltså finnas tillfälle där ett spel som Pokemon Go kan bidra med en sådan variation – men jag finner det ytterst långsökt. Jag skulle snarare tro att det finns avsevärt mycket mer effektiva sätt att [...]

22 juli 2016

Pokemon Go, lärares iver och barns lärande

22 juli 2016|Pedagogik|6 Comments

Häromdagen fick jag en fråga på Facebook: Vad tycker du om Pokemon Go? I undertexten till frågan kunde anas att frågan ställdes ur ett pedagogiskt perspektiv. Pokemon Go har blivit otroligt populärt på kort tid. Kort sagt kan sägas att det handlar om en digital skattjakt (samla pokemons) som använder sig av augmented reality. Målet [...]

29 juni 2016

Skolvåren – många pusselbitar saknas

29 juni 2016|Pedagogik|2 Comments

Skolvåren arrangerar events i Almedalen. Men vad är deras bärande idé? Om det tvistar de lärde, och Skolvåren ger själva inga svar.

20 juni 2016

Kränkning, förolämpning eller bara kritik?

20 juni 2016|Nyheter|5 Comments

Till att börja med något viktigt: en kränkning är alltid något mycket allvarlig. Problemet är att folk ropar om kränkning lite väl ofta i syfte att undgå kritik. Låt oss ta utgångspunkt i ett tänkt fall för att illustrera generella principer. En person publicerar en bild i sociala medier. Man kan tänka sig att den ser ut ungefärligen så här: [...]

10 juni 2016

Open access och skolforskningens tillgänglighet

10 juni 2016|Pedagogik|1 kommentar

Under första veckan i februari hade jag glädjen att sitta ned och samtala med en högt värderad kollega över ett glas öl på Åland. Vi hade båda föreläst på en större konferens och satt nu och diskuterade forskningens tillgänglighet för allmänheten. I samband med det här samtalet sa min vän något som dröjt sig kvar [...]

27 maj 2016

Filterbubblan sluter sig

27 maj 2016|Pedagogik|1 kommentar

I dagens SvD återfinns en artikel med titeln Filterbubblan sluter sig allt tätare om oss. Filterbubblan handlar i grunden om hur stora aktörer som Facebook, Google med flera kartlägger sökmönster och försöker räkna ut vad vi är intresserade av och presentar resultat utifrån det. Ur nämnda artikel: Sedan december 2009 är alla Googlesökningar personanpassade, om man inte [...]

26 maj 2016

Martin Ahlstedt är årets svensklärare. Grattis!

26 maj 2016|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Som ni vet är jag skeptisk till lärarpriser. Det finns priser som bara syftar till att generera publicitet åt den som delar ut priset, och/eller att driva en riktning i en skoldiskussion åt det håll som önskas för egna syften. Här sorterar trams som årets punkare exempelvis. Sedan finns det riktigt fina priser. Seriösa priser. [...]

26 maj 2016

Rapport från riksdagen – Digitaliseringen i skolan

26 maj 2016|Nyheter, Pedagogik|1 kommentar

Idag släpptes en rapport från riksdagen med titeln Digitaliseringen i skolan. Denna rapport syftar till att bredda och fördjupa kunskapen om kvalitet, likvärdighet och resultat i utbildningen med avseende på digitaliseringen. Så här skriver riksdagen om rapporten: Ökat engagemang och intresse för skolarbetet hos eleverna är positiva effekter av användningen av digitala verktyg. Digitala verktyg i [...]