I dagens SvD återfinns en artikel med titeln Filterbubblan sluter sig allt tätare om oss. Filterbubblan handlar i grunden om hur stora aktörer som Facebook, Google med flera kartlägger sökmönster och försöker räkna ut vad vi är intresserade av och presentar resultat utifrån det. Ur nämnda artikel: Sedan december 2009 är alla Googlesökningar personanpassade, om man inte…
Blogg/texter
Martin Ahlstedt är årets svensklärare. Grattis!
Som ni vet är jag skeptisk till lärarpriser. Det finns priser som bara syftar till att generera publicitet åt den som delar ut priset, och/eller att driva en riktning i en skoldiskussion åt det håll som önskas för egna syften. Här sorterar trams som årets punkare exempelvis. Sedan finns det riktigt fina priser. Seriösa priser….
Rapport från riksdagen – Digitaliseringen i skolan
Idag släpptes en rapport från riksdagen med titeln Digitaliseringen i skolan. Denna rapport syftar till att bredda och fördjupa kunskapen om kvalitet, likvärdighet och resultat i utbildningen med avseende på digitaliseringen. Så här skriver riksdagen om rapporten: Ökat engagemang och intresse för skolarbetet hos eleverna är positiva effekter av användningen av digitala verktyg. Digitala verktyg i…
Vi måste prata om IT och lärarutbildningen
Sitter just nu på tåg för att idag och imorgon diskutera frågorna om IT och lärarutbildningen. Det är ett spännande uppdrag men också svårt uppdrag. Man kan naturligtvis ta olika utgångspunkter. Min utgångspunkt ligger en djup förvissning om att användning av IT är en icke-fråga i svensk skola. Skolverkets besked om att alla elever och…
Blind kunskap och tom kunskap i digitaliserad skola
Här är en kort betraktelse över kopplingen mellan teori och praktik. Vi ser dem ofta som åtskilda, och vad gäller den renodlade praktiken och dess kunskapsform – techne för att tala med Aristoteles – blir den ofta något undervärderad i jämförelse med den teoretiska kunskapen, den som Aristoteles benämnde som episteme. Men teori och praktik förutsätter…
Våga Tala – jag släppte kontraktet på boken
Jag är tillbaka på ruta ett igen. Jag har släppt ett bokkontrakt. Beslutade mig för att inte ge ut texten eftersom min grundläggande idé inte är den förlaget önskar. Ni kanske tycker jag är knäpp, men det är ganska skönt. För ett år sedan lite drygt skrev jag ett synops till en bok som är…
Hjälp mig. Var finns Peter Lippmans forskning?
Annorlunda blogginlägg idag med en fråga om hjälp. I vissa svenska skolor är Peter C Lippmans idéer om utformning av skolmiljöer tongivande. Säkerligen både spännande och bra. Jag ser också på olika ställen att det hänvisas till hans forskning inom området. Jag har emellertid mycket svårt att finna hans forskning. Jag har sökt igenom sammanlagt 13.000…
Digital läsning kräver kompensatoriska strategier
Vi spenderar mycket tid vid skärmen, och i svensk skola lär det bli allt mer. Jag har tidigare skrivit om vikten av bra digitala läromedel. Det finns onekligen en del fördelar. Jag skrev då bland annat följande: Digitala läromedel ger också eleven större möjligheter. Dels får hen större autonomi i fråga om hur innehållet skall användas….
Rocketbook – sjukt coolt anteckningsblock för molnet
Japp. Det här med anteckningar igen. Jag har ju tidigare skrivit om forskning som visar att analoga anteckningar trumfar anteckningar gjorda med tangentbord här och här. En väg att hantera detta är att anteckna analogt och lagra digitalt. Nu har jag hittat ännu ett sätt att göra detta. Rocketbook är ett anteckningsblock som jobbar tillsammans med…
Skriva för hand ger förbättrade kunskaper
Jag forskar om IT i skolan och har skrivit boken Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik. Jag tror verkligen på att IT kan användas för att fördjupa elevers kunskapsbildning. Men det betyder inte att IT skall ersätta allting i skolan, exempelvis att skriva för hand. Låt mig säga det rakt ut: Det är förödande…