Låt eleverna få den teknikundervisning de behöver är regeringens enkla budskap. Jag håller med. I dagens Aftonbladet kan vi läsa: I samband med att regeringen lägger fram förslag på en stadieindelad timplan lyfter vi därför teknikämnet och avsätter en egen garanterad undervisningstid för teknikämnet om minst 200 timmar i grundskolan. Eleverna ska få den teknikundervisning de har…
Blogg/texter
Jag om Pokemon i media
Hej. Förekommit en del i media i samband med Pokemon Go. Här är länkar för den som vill läsa mer om mina synpunkter på Pokemon Go i skolan: Skolvärlden Expressen Jag har också varit med i SVeriges Radio Kronoberg (1:44 in i programmet):
Radiointervju Pokemon Go
Hejsan. Imorgon medverkar jag i SR Kronoberg angående Pokemon Go och en skola som planerar att köra det i undervisningen. Inslaget är direktsänt några minuter över halv åtta om du vill lyssna.
Teacher, leave them kids alone
Bara en kort tanke idag, som slog mig apropå Pokemon Go-debatten. Den kan sammanfattas enkelt: Leave them kids alone. I min tidigare artikel Pokemon skrev jag att jag är tveksam men att det alldeles säkert går att använda Pokemon go för att på bästa möjliga sätt ta vara på en möjlighet att variera ett ämnesstoff för…
Smarta hjärnrörelser är bara dumt
Jag har tidigare skrivit om smarta hjärnrörelser i kommunikologi, fingergympa och kunskapsrelativism. Då pekade jag bland annat på följande: I somras hade jag det tveksamma nöjet att diskutera kommunikologi och huruvida fingergympa enligt förutbestämda mönster kunde bidra till att skapa mental skärpa och lugn hos elever […] Detta är naturligtvis nonsens och påståenden som inte har något som helst stöd i forskning….
Finland kastar ut undervisningen
Senaste gången jag föreläste på universitetet i Helsingfors om studieteknik diskuterade vi svensk skola. I rummet hade jag ledande företrädare för den pedagogiska utvecklingen i Finland, liksom drygt 30 av landets skickligaste lärare. Någon sade på sjungande finlandssvenska: ”Ja, jag tror att Finlands försprång på Sverige inte kommer vara så länge till”. Yle ger förklaringen: Nya tag i…
Rockstjärnelärare, ansvar och varumärke
Jag sprang idag på en skola i Stockholmstrakten vars namn fallit i glömska. Skolan har ovanligt stora behov av att hävda sig och att visa upp sitt varumärke. De låter barnen göra intervjuer med lärarna där de berättar vilka de är. Filmerna är sockersöta och vi påminns om den vackra kommunikationen mellan vuxen och elev genom dem. Filmerna…
Ryggradslös utbildning med IT? Nja.
Kan tanklös användning av IT leda till ryggradslös utbildning? I mitt förra inlägg, om Pokemon Go i skolan skriver jag bland annat: Det KAN alltså finnas tillfälle där ett spel som Pokemon Go kan bidra med en sådan variation – men jag finner det ytterst långsökt. Jag skulle snarare tro att det finns avsevärt mycket mer effektiva sätt att…
Pokemon Go, lärares iver och barns lärande
Häromdagen fick jag en fråga på Facebook: Vad tycker du om Pokemon Go? I undertexten till frågan kunde anas att frågan ställdes ur ett pedagogiskt perspektiv. Pokemon Go har blivit otroligt populärt på kort tid. Kort sagt kan sägas att det handlar om en digital skattjakt (samla pokemons) som använder sig av augmented reality. Målet…
Open access och skolforskningens tillgänglighet
Under första veckan i februari hade jag glädjen att sitta ned och samtala med en högt värderad kollega över ett glas öl på Åland. Vi hade båda föreläst på en större konferens och satt nu och diskuterade forskningens tillgänglighet för allmänheten. I samband med det här samtalet sa min vän något som dröjt sig kvar…