Idag pekade Skolverket på att kompetensutveckling är nyckeln till skolans digitalisering, i detta fall riktat mot gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Liknande skrivningar finns för grunskolan. Skolverket pekar nu mycket tydligt på behovet av att utveckla digital kompetens, såväl hos lärare som hos elever. Det viktigaste skälet till att satsa på digitalisering i gymnasieskolan och vuxenutbildningen är att förbereda…
Blogg/texter
Relationell kompetens – utbilda lärare för hela yrket
I nätskriften Skola och Samhälle publiceras idag en artikel med titeln Hög tid att utbilda lärare för hela yrket! Det är en apell som pekar på att lärare, utöver sina gängse kunskaper, behöver bli bättre på relationell kompetens för att nå fram till läroplanernas skrivningar om att skolan skall främja elevernas personliga utveckling och förmåga till inlevelse….
Mediet är budskapet – några justeringar
Hej på er. En kort bloggpost om några förändringar som kanske kan intressera. Webben Några små kosmetiska förändringar har gjorts på webben/bloggen. I ärlighetens namn beror det på att jag klantade till mig idag, och tänkte att jag då lika väl kunde göra några små justeringar i utseende. Hoppas ni gillar det – säg gärna…
Kunskapsrelativism och kunskapssyn hos Skolverket? Ett kritiskt seminarium
På förlaget Fri tanke finns ett alldeles utmärkt seminarie om kunskapssynen i skolan där Skolverket möter fräna kritiker i form av professorer i teoretisk fysik respektive teoretisk filosofi. I prologen till seminariet skriver Fri tanke följande: I januari publicerade fyra debattörer en kritisk artikel på DN-debatt om Skolverkets kunskapssyn, Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap. Artikeln undertecknades…
Lärlabbet eftersnack om digital didaktik
För ett tag sen hade jag förmånen att få medverka i Lärlabbet på Kunskapskanalen. Huvudprogrammet sänds den 10 april i Kunskapskanalen. Det repriseras några gånger under veckan därpå och ligger också på webben. Redan nu ligger eftersnacket ute, som en teaser antar jag. Här pratar jag och de andra gästerna om bland annat kompetensutveckling för…
E-sport på schemat. Nej, det är inte 1 april idag.
Huvudvärken gör sig plötsligen påmind. Jag håller den stången genom att överväga huruvida det jag just läst är ett aprilskämt. En förhalning av oundviklig migrän visar det sig. Det vore nämligen ett alldeles utmärkt skämt såsom de brukar se ut i våra tidningar. I grunden skall en vansinnighet presenteras som är värd att skratta åt förpackad…
Nej till kristen etik i sex- och samlevnadsundervisning
Härförleden blev jag av mina lärarstudenter uppmärksammad på en märklig skrivning i Skolverkets stödmaterial Sex och Samlevnad i gymnasieskolan som pekar på att det finns en kristen etik särskilt lämpad att använda som utgångspunkt i undervisningen: I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till…
IT i skolan, nyttiga idioter och svensk policyutveckling
En mycket läsvärd artikel, ’Roll-out neoliberalism’ through one-to-one laptop investments in Swedish schools (Player-Koro & Beach, 2014) har legat på min dator ett gott tag. Artikeln problematiserar hur marknadiseringen av skolan har förändrat det sätt som policies kommer till och det sätt de kommer till användning. Artikeln använder situationen där alla elever och lärare har var sin…
Inställning till IT bland lärare beforskas
Jag snubblade på en intressant forskningsartikel med titeln Digital devices and teaching the whole student: developing and validating an instrument to measure educators’ attitudes and beliefs. Författarna menar att det är viktigt att förstå lärares inställning till IT för att kunna ge eleverna en utbildning som hänger samman. Jag håller med om det. Jag har…
Intressant forskning om flipped classroom
Forskningsartikeln Flipped classrooms and student learning: not just surface gains pekar på positiva effekter av flipped classroom, bland annat när det gäller multitasking: Our results showed that the majority of students completed their prework in one sitting just before class. Students reported performing less multitasking behavior in the flipped classroom compared with lecture-based courses. Intressant – multitasking…