Hoppa till innehåll

Håkan Fleischer

Forskare, föreläsare, författare

Meny
  • Hem
  • Cv
  • Böcker
  • Blogg/texter
  • Podcast
  • Kontakt
Meny

Blogg/texter

e-säkerhet

E-säkerhet – en viktig del av digital kompetens

Publicerat den 28 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

Idag pekade Skolverket på att kompetensutveckling är nyckeln till skolans digitalisering, i detta fall riktat mot gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Liknande skrivningar finns för grunskolan. Skolverket pekar nu mycket tydligt på behovet av att utveckla digital kompetens, såväl hos lärare som hos elever. Det viktigaste skälet till att satsa på digitalisering i gymnasieskolan och vuxenutbildningen är att förbereda…

Read more

Relationell kompetens – utbilda lärare för hela yrket

Publicerat den 28 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

I nätskriften Skola och Samhälle publiceras idag en artikel med titeln Hög tid att utbilda lärare för hela yrket! Det är en apell som pekar på att lärare, utöver sina gängse kunskaper, behöver bli bättre på relationell kompetens för att nå fram till läroplanernas skrivningar om att skolan skall främja elevernas personliga utveckling och förmåga till inlevelse….

Read more
Lippman

Mediet är budskapet – några justeringar

Publicerat den 27 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

Hej på er. En kort bloggpost om några förändringar som kanske kan intressera. Webben Några små kosmetiska förändringar har gjorts på webben/bloggen. I ärlighetens namn beror det på att jag klantade till mig idag, och tänkte att jag då lika väl kunde göra några små justeringar i utseende. Hoppas ni gillar det – säg gärna…

Read more
kunskapsrelativism

Kunskapsrelativism och kunskapssyn hos Skolverket? Ett kritiskt seminarium

Publicerat den 19 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

På förlaget Fri tanke finns ett alldeles utmärkt seminarie om kunskapssynen i skolan där Skolverket möter fräna kritiker i form av professorer i teoretisk fysik respektive teoretisk filosofi. I prologen till seminariet skriver Fri tanke följande: I januari publicerade fyra debattörer en kritisk artikel på DN-debatt om Skolverkets kunskapssyn, Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap. Artikeln undertecknades…

Read more

Lärlabbet eftersnack om digital didaktik

Publicerat den 7 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

För ett tag sen hade jag förmånen att få medverka i Lärlabbet på Kunskapskanalen. Huvudprogrammet sänds den 10 april i Kunskapskanalen. Det repriseras några gånger under veckan därpå och ligger också på webben. Redan nu ligger eftersnacket ute, som en teaser antar jag. Här pratar jag och de andra gästerna om bland annat kompetensutveckling för…

Read more
e-sport

E-sport på schemat. Nej, det är inte 1 april idag.

Publicerat den 7 april, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

  Huvudvärken gör sig plötsligen påmind. Jag håller den stången genom att överväga huruvida det jag just läst är ett aprilskämt. En förhalning av oundviklig migrän visar det sig. Det vore nämligen ett alldeles utmärkt skämt såsom de brukar se ut i våra tidningar. I grunden skall en vansinnighet presenteras som är värd att skratta åt förpackad…

Read more
sex- och samlevnad

Nej till kristen etik i sex- och samlevnadsundervisning

Publicerat den 20 mars, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

  Härförleden blev jag av mina lärarstudenter uppmärksammad på en märklig skrivning i Skolverkets stödmaterial Sex och Samlevnad i gymnasieskolan som pekar på att det finns en kristen etik särskilt lämpad att använda som utgångspunkt i undervisningen: I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till…

Read more
IT i skolan

IT i skolan, nyttiga idioter och svensk policyutveckling

Publicerat den 14 mars, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

En mycket läsvärd artikel, ’Roll-out neoliberalism’ through one-to-one laptop investments in Swedish schools (Player-Koro & Beach, 2014) har legat på min dator ett gott tag. Artikeln problematiserar hur marknadiseringen av skolan har förändrat det sätt som policies kommer till och det sätt de kommer till användning. Artikeln använder situationen där alla elever och lärare har var sin…

Read more
Inställning till IT bland lärare

Inställning till IT bland lärare beforskas

Publicerat den 8 mars, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

Jag snubblade på en intressant forskningsartikel med titeln Digital devices and teaching the whole student: developing and validating an instrument to measure educators’ attitudes and beliefs. Författarna menar att det är viktigt att förstå lärares inställning till IT för att kunna ge eleverna en utbildning som hänger samman. Jag håller med om det.  Jag har…

Read more
flipped classroom

Intressant forskning om flipped classroom

Publicerat den 28 februari, 201628 december, 2022 av Håkan Fleischer

Forskningsartikeln Flipped classrooms and student learning: not just surface gains pekar på positiva effekter av flipped classroom, bland annat när det gäller multitasking: Our results showed that the majority of students completed their prework in one sitting just before class. Students reported performing less multitasking behavior in the flipped classroom compared with lecture-based courses. Intressant – multitasking…

Read more

Inläggsnavigering

  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 31
  • Next
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
  • LinkedIn
© 2023 Håkan Fleischer | Drivs med Superbs Personligt bloggtema