Hoppa till innehåll
Håkan Fleischer

Håkan Fleischer

Forskare, föreläsare, författare

Meny
  • Hem
  • Butik
  • Cv
  • Podcast
  • Blogg/texter
  • Kontakt
Meny

Att summera är inte att repetera

Publicerat den 3 oktober, 201422 september, 2023 av Håkan Fleischer

Det är inte så tokigt att summera ditt budskap när du haft en presentation eller en lektion. Tänk bara på att en powerpointbild som summerar på slutet inte är en bild som repeterar din presentation. Repetition må vara lärandets moder, men det är också tråkigt i längden. Om det inte är absolut nödvändigt, försök istället få dem att göra något eller ändra något i sitt tänkande, att få dem att ta med sig något att reflektera över. Därför kan det vara bättre att repetera en nyckelbild som du redan använt i din presentation på slutet som du pekar tillbaka på: ”Det viktigaste av allt idag det här…” Publiken eller elverna kommer då att tänka på summeringen inom ramen för den kontext hela ditt anförande har byggt upp och därmed ger bilden ett nytt budskap, även om den förekommit tidigare.

Det blir som en slags omvänd exit-ticket. Det vill säga, i skolans värld, är det bra att eleverna får avsluta med en reflektion om en minut och säga vad de lärt sig under lektionen. Här säger du istället i en enda mening eller bild vad som var det viktigaste för dem att ta med sig till nästa gång ni ses eller inför det fortsatta arbetet med uppgiften. Att summera är alltså inte att repetera.

Idén till det här korta inlägget kommer från Idea Transplant

Dela med dig!

  • Tweet
  • Mer
  • Klicka för att dela på Reddit (Öppnas i ett nytt fönster) Reddit
  • Pocket
  • Klicka för utskrift (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • Dela på Tumblr
  • Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
  • LinkedIn
Visa denna profil på Instagram

Håkan Fleischer (@hakanfleischerofficial) • Foton och videor på Instagram

© 2025 Håkan Fleischer | Drivs med Superbs Personligt bloggtema