Hoppa till innehåll
Håkan Fleischer

Håkan Fleischer

Forskare, föreläsare, författare

Meny
  • Hem
  • Butik
  • Cv
  • Podcast
  • Blogg/texter
  • Kontakt
Meny

Nypublicerad forskning: Hur erfar elever kunskapsbildning med IT?

Publicerat den 8 januari, 201722 september, 2023 av Håkan Fleischer

Min senaste artikel om kunskapsbildning med IT ”Students’ experiences of their knowledge formation in a one-to-one initiative” har nu blivit publicerad som open access. Här kommer abstractet:

The research on one-to-one computer learning settings shows what students do while using computers and how much they use them. It is believed that students are highly motivated by having computers of their own and show improved grades, but few studies can confirm this belief. This study investigated the experience of knowledge formation amongst pupils in upper secondary school in Sweden during a one-to-one computer-based task. The theoretical and methodological framework stems from Interpretative Phenomenological Analysis, IPA. The analysis generated eight categories of statements, grouped into two themes: “Experience of processing the knowledge formation” and “Experiences of tool-handling”. The article concludes with a proposal for how to expand on the students’ experiences, allowing for deeper learning from one-to-one computer-based paradigms.

Läs hela artikeln här.

upplevelse av kunskapsbildning
Foto: Foter.com / CC0

Artikeln har funnits i en tidigare pappersbunden version som ytterligen få har läst, men är nu uppdaterad och släppt fri på nätet. Forskning bör ju vara tillgänglig för alla. När det gäller kunskapsbildning med IT är det intressant hur eleverna själva förstår vikten av reflektion och att de upplever att möjligheterna till detsamma försvinner när de använder datorn. Det är också intressant att höra eleverna själva tala om strategier för att hantera de distraktioner som datorn ger.

Artikelns fullständiga referens:

Fleischer, H. (2017). Students’ experiences of their knowledge formation in a one-to-one computer initiative. Education Inquiry, 1-14. doi: 10.1080/20004508.2016.1275190

Dela med dig!

  • Tweet
  • Mer
  • Klicka för att dela på Reddit (Öppnas i ett nytt fönster) Reddit
  • Pocket
  • Klicka för utskrift (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • Dela på Tumblr
  • Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
  • LinkedIn
Visa denna profil på Instagram

Håkan Fleischer (@hakanfleischerofficial) • Foton och videor på Instagram

© 2025 Håkan Fleischer | Drivs med Superbs Personligt bloggtema