Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång av Svend Brinkmann är en slags antisjälvhjälpsbok, skriven med glimten i ögat. Den har, hör och häpna, stor relevans för skolans värld såsom den gestaltar sig idag.
Brinkmann är professor i psykologi och gör med sociologins, filosofins och psykologins hjälp upp med positivitetsfascism, coachingkultur och luststyrd livföring. Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång ger konkreta råd och tar sin utgångspunkt i en pragmatisk tolkning av romersk stoicism, och innehåller bland annat råd som: Sluta känna efter i dig själv, Fokusera på det negativa i ditt liv, Avskeda din coach och Dröj vid det förflutna.
Glimten i ögat finns där hela tiden, men faktum är att boken är en mycket bra genomgång av de faror som finns med dagens självcentrerade och accelererande kultur. Att följa de stoiska råden slaviskt skulle sannolikt leda till en lika ohållbar situation som de ständiga ja-sägarnas, som hoppar på alla nya trender – och så skall boken naturligtvis inte heller läsas. Snarare ska den läsas som en hjälp att få (och som lärare hjälpa andra till) en mer balanserad tillvaro som inte kännetecknas av att dras med i en accelererande kultur – att odla sina rötter (stadigt förankrade i sig själva och sina förutsättningar) istället för sina fötter (som hela tiden vill springa framåt och göra nytt och annat och som aldrig ger tid för reflektion).
Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång är underhållande och mycket väl underbyggd. Gång efter annan återvänder dessutom Brinkmann som sagt till min forsknings- och intressearena, nämligen skolan.
Det här är en bok som varje rektor och lärare skulle läsa. Troligen skulle det leda till idel röda kinder på rektorsexpeditioner och i lärarrum. Måhända skulle det också leda till en minskning av populistiska inspirationsföreläsare i skolan som lever på just positivitetsfascism, coachingkultur och luststyrd livföring transfererat till skolans värld. Det vore inte så dumt med lärare och rektorer som premierade rötter istället för fötter hos sina elever.
Boken – och Brinkmanns uppfriskande retorik – har också rönt uppmärksamhet i bland annat Dagens Nyheter: Psykologiprofessor gör upp med självhjälpstrenden och i Svenska Dagbladet: Våga vägra förbättringshetsen.
I min skola Orminge skolan har vi spec Lyftet från Skolverket i år, så någon annan litteratur hinner vi inte med på arbetstid.
Rektorerna har ju olika fokus vad de tycker är de viktiga frågorna i “sin skola” enligt min erfarenhet av säkert 100 rektorer på 43 år