This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
8 oktober 2018

10 program om studieteknik

8 oktober 2018|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Hejsan, Tänkte bara informera att podcasten Studieteknik - så lyckas du med dina studier fyller 10 avsnitt idag. Här är en lista över de 10 avsnitten: Intro och koll på materialet Från passiv till aktiv läsare Smartare läsning Håll fokus och skärpa hela dagen Läsa är silver, anteckna är guld Repetera så det sätter sig [...]

16 augusti 2018

Podcast om studieteknik

16 augusti 2018|Nyheter|0 kommentarer

Podcasten Studieteknik - så lyckas du med dina studier tar sin utgångspunkt i boken med samma namn. Den riktar sig främst till universitets och högskolestuderanden, men även till gymnasieelever. I podden får lyssnaren snabba och konkreta tips för att göra plugget lättare och effektivare. Nya avsnitt på måndagar. Länk till podcastens hemsida: http://www.studieteknikpodden.se Podcasten i [...]

25 augusti 2017

Utmärkt undervisning

25 augusti 2017|Pedagogik|0 kommentarer

På Linnéuniversitetet använder vi Utmärkt undervisning på lärarprogrammet. Den lämpar sig väl till det - förstås - men även till den lärare som varit ute på fältet ett tag. Text från bokens baksida: Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de [...]

20 augusti 2017

Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång

20 augusti 2017|Nyheter, Pedagogik|1 kommentar

Stå fast: vägra vår tids utvecklingstvång av Svend Brinkmann är en slags antisjälvhjälpsbok, skriven med glimten i ögat. Den har, hör och häpna, stor relevans för skolans värld såsom den gestaltar sig idag. Brinkmann är professor i psykologi och gör med sociologins, filosofins och psykologins hjälp upp med positivitetsfascism, coachingkultur och luststyrd livföring. Stå fast: vägra [...]

7 maj 2017

Jobba smart – din vägledning som lärare

7 maj 2017|Nyheter, Pedagogik|1 kommentar

Först av allt: Jag är inte helt neutral i min korta betraktelse över Jobba smart - din vägledning som lärare. Dels är Helena Kvarnsell en ständig sparringpartner till mig i frågor om skolan - och vi har också skrivit en bok tillsammans, Digitalisering som lyfter skolan. Dels är det också så att jag haft förmånen [...]

27 april 2017

Edward Jensinger: 12 tankar om skolans digitalisering

27 april 2017|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Det var med glädje jag fick boken 12 tankar om skolans digitalisering (Jensinger, 2017) i min hand. Edward Jensinger är för de flesta IT-intresserade lärare en välkänd bloggare och föreläsare. Jag skall inte försöka ge sken av att jag inte känner Edward: han har hyrt in mig som talare till sin dåvarande skola i Malmö [...]

4 februari 2017

Drömmen om skolans magic bullet

4 februari 2017|Pedagogik|0 kommentarer

IT i skolan är ett fantastiskt verktyg när det används rätt. Om det råder inget tvivel - jag har till och med skrivit en bok om den saken tillsammans med Helena Kvarnsell. Det är också helt nödvändigt att använda IT i skolan. Ett antal skäl perspektiv på det kan anföras, exempelvis samhällsekonomiska sådana och rättvise- [...]

8 januari 2017

Nypublicerad forskning: Hur erfar elever kunskapsbildning med IT?

8 januari 2017|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Min senaste artikel om kunskapsbildning med IT "Students' experiences of their knowledge formation in a one-to-one initiative" har nu blivit publicerad som open access. Här kommer abstractet: The research on one-to-one computer learning settings shows what students do while using computers and how much they use them. It is believed that students are highly motivated [...]

5 januari 2017

Motivation i digitaliserad lärmiljö

5 januari 2017|Nyheter, Pedagogik|0 kommentarer

Forskarbekantingen Jan Blomgren disputerade för ett litet tag sedan med avhandlingen Den svårfångade motivationen. I en intervju i Skolvärlden berättar han om studien, som tar sin utgångspunkt i en studie där 200 elever beskriver vad som är motiverande respektive hämmande i skolarbetet. Bland annat framkommer detta om elevers motivation: – De vill ha variation vad gäller [...]

12 december 2016

Till tänkandets sak i digitala tider

12 december 2016|Nyheter|0 kommentarer

Idag släpptes min senaste artikel i tidningen Reflex Till tänkandets sak. Titeln är en hyllning till vår samtids absolut mest framstående filosof, Martin Heidegger. Ur ingressen: Håkan Fleischer, gästföreläsare på folkhögskolornas fortbildningsdag i oktober, är verksam inom utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Här filosoferar han i en specialskriven artikel för Re:flex över tänkandet, om så kallade filterbubblor [...]