Hoppa till innehåll
Håkan Fleischer

Håkan Fleischer

Forskare, föreläsare, författare

Meny
  • Hem
  • Butik
  • Cv
  • Podcast
  • Blogg/texter
  • Kontakt
Meny

Multitasking, lärande och ormar i gräset

Publicerat den 31 januari, 201622 september, 2023 av Håkan Fleischer

multitaskingDu sitter och halvslumrar i en solstol på en äng med halvhögt gräs. Det prasslar till alldeles intill foten, och du blir med ens klarvaken, drar åt dig foten och tittar ner: en huggorm har kommit lite för nära. Vi är glada för den här typen av respons, huggormar är inget trevligt. Det som händer att en nedärvd reflex att agera på okänt stimuli har satts igång, vilket leder till att adrenalin pumpas ut i kroppen. En ren överlevnadsreflex således.

Multitasking

Vad har då detta med multitasking och lärande att göra? Jo. Forskning visar att vi inte kan göra flera saker samtidigt. När vi multitaskar, byter vi helt enkelt uppmärksamhetsfokus mellan de olika uppgifter som ligger framför oss. Varje gång något nytt kallar på vår uppmärksamhet, exempelvis ett mail eller ett inlägg på twitter, eller en pling i rss-flödet, väcks samma reflex som när huggormen kommit lite för nära, dock på mindre dramatiskt sätt. En liten mängd adrenalin pumpas ut i kroppen.Det kan tyckas obetydligt, men många bäckar små…

Det är ett välkänt faktum i psykologiskt forskning att vi presterar mest under lagom dos av stress, eller stimuli. Om stimulansnivån är för låg, och vi exempelvis är  uttråkade, presterar vi dåligt. Om stimulansnivån är (för) hög, som exempelvis vid multitasking, blir prestationen också lidande. Lagom är bäst.

Därför kan sägas angående multitasking, att det KAN vara en god idé att multitaska, men sannolikt inte alls så ofta som vi tror. För att komma in i zonen där vi presterar maximalt måste vi helt enkelt ha rätt balans på adrenalinet i kroppen. Om vi är uttråkade, exempelvis på grund av rutinarbete, kan multitasking vara en bra strategi för att komma in i “flow”. Det kan då vara okey att som strategi för att “orka med” ha mailen igång, eller twitter, eller vad det nu är. Om stressnivån är för hög för att prestera vettigt, bör vi däremot minska på stimuli och stänga av exempelvis twitter och mail. Och, för den delen, kollegor som vill prata i dörröppningen.

Frågan om multitaskingens varande eller icke-varande i skolan tycks därför hänga samman med en kompetens läraren behöver besitta: att leda eleven till rätt nivå av stressorer. Läraren behöver i dessa multitaskande tider utveckla verktyg för att tillsammans med eleven nå insikt i hur starkt adrenalinpåslaget just för tillfället är. Därefter kan beslutet om multitasking eller ej fattas.

Läs vidare:

  • Flexspan – Gör flera saker ineffektivt
  • BBC – Is multitasking a myth?

Dela med dig!

  • Tweet
  • Mer
  • Klicka för att dela på Reddit (Öppnas i ett nytt fönster) Reddit
  • Pocket
  • Klicka för utskrift (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • Dela på Tumblr
  • Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
  • LinkedIn
Visa denna profil på Instagram

Håkan Fleischer (@hakanfleischerofficial) • Foton och videor på Instagram

© 2025 Håkan Fleischer | Drivs med Superbs Personligt bloggtema