Storyboarding
Termen storyboard är hämtad från filmbranschen. Det är ett sätt för regissören att planera scener och kameravinklar. Tänk dig att du har en sida med rutor, där du i varje rutar ritar in huvudhändelserna som driver en historia framåt. Ett sätt att visualisera en historia innan det blir film helt enkelt. Genom att ta över storyboarding till din muntliga presentation är det lätt att planera för just en sammanhängande historia med hjälp av Powerpoint. Du får också lite balans mellan att jobba analogt och digitalt vilket är skönt och välgörande för antalet slides (vilket lätt blir för många annars).
Steg 1: storyboard-mall
Det första du behöver är en mall for din storyboard. Du kan googla och hitta färdiga, eller helt enkelt rita på ett a4-ark. Jag gillar att lägga pappret ned och göra 9 eller 12 rutor. Längst upp skriver du namnet på ditt projekt. Du kan också göra 12 tomma bilder i powerpoint och skriva ut åhörarkopior och använda som mall.
Steg 2: Huvudstoryn
Vilken är huvudstoryn i din Powerpoint? vilka “nyckelscener” behöver finnas med? börja skissa i rutorna så du ser en logisk följd. Använd blyerts. Teckna upp vilka foton och bilder du vill använda översiktligt.
Steg 3: Typografi
När du har en känsla för storyn och för vilka bildelement som skall vara med kan du också skissa in ett typsnitt och en stil som skall gå som en röd tråd genom din presentation. Den måste naturligtvis stämma väl överrens med din presentationsstil, ämnet och bildernas inriktning. Det finns en poäng att du gör detta analogt – det ger dig en större frihet att arbeta kreativt
Steg 4: Till datorn
Först nu sätter du dig vid datorn. Köp in bilder (själv använder jag istockphoto.com) till din presentation eller leta fram egna (naturligtvis skall du undvika fula clipartbilder), och sedan sätter du texten med typsnitt som är så lika dina önskemål som möjligt. Om du inte har något bra typsnitt i datorn, googla på free fonts. Det finns mängder av bra gratis typsnitt i alla möjliga stilar.
Steg 5: Testkör
Om möjligt, försök testköra på en tv eller en projektor så du får en bättre känsla för slutresultatet. Ta gärna hjälp av en kollega eller en vän och förklara i förväg vilken känsla du vill berätta med din bildstory. Gå tillbaka i processen och täpp till de svagheter som finns och upprepa tills du är nöjd.
Det var allt för denna gång!
P.S Texten är publicerad i mitt veckobrev Spirande Yrkesliv. En artikel i veckan, rakt ner i din mailbox. Prenumerera du också!
Håkan Fleischer
Fil Dr, föreläsare och inspiratör