Att ställa in hjärnan i jobbläge hemifrån

Go dag idag på Öckerö. En av mina två tänkarplatser. Här sitter jag och landar inför kommande arbeten och utför en del kreativt arbete.

Jag satt och tänkte en del på det här med att hjärnan ställer in sig på vissa saker så lätt. Vi blir betingade, för att tala i behaviouristiska termer. Vi blir sugna på fika när vi känner bulldoft, och när vi kommer in på gymmet (som om jag någonsin gymmar) ställer kroppen direkt in sig på att stånka och svettas. Vi får ett stimuli och svarar med en respons, mer eller mindre omedvetet. Att förklara all mänsklig verksamhet på den här grunden är naturligtvis inte hållbart, men visst ligger det något i att vi får triggers som sätter igång oss automatiskt ibland?

Det är likadant med arbete. När jag kommer in till min kontorsplats inne i stan går jag automatiskt i jobb-läge. Men hur ska man göra nu när man jobbar hemma? Jag tänker att det handlar om att skapa rutiner. Att ta en promenix “innan” och “efter” jobbet, att ta en kopp kaffe via skype med kamraterna istället för vanlig fika. Att skapa rutiner hemma som ersätter det stimuli på arbetsplatsen som skapar stimulit “aha – nu jäklar ska här jobbas!” Jag tänker att det också är viktigt för studenter. Därför spelade jag också in en podd om den saken.