Mer (digital) teknik i skolan

Låt eleverna få den teknikundervisning de behöver är regeringens enkla budskap. Jag håller med. I dagens Aftonbladet kan vi läsa:

I samband med att regeringen lägger fram förslag på en stadieindelad timplan lyfter vi därför teknikämnet och avsätter en egen garanterad undervisningstid för teknikämnet om minst 200 timmar i grundskolan. Eleverna ska få den teknikundervisning de har rätt till och behöver för framtiden.

Digitaliseringen är viktig. Den digitala kompetensen behöver höjas och det tekniska kunnandet. I teknikämnet kommer programmering in. Det är bra. Jag är mycket skeptisk till den idérörelse som föreslår programmering som del i exempelvis språkundervisning med hänvisning till att det handlar om språklig syntax. För mig är det mycket långsökt och tycks mest handla om att tillfredsställa lärarens egna lustar snarare än elevernas kunskapsbehov. Med den här sättet att behandla digitalisering, om jag förstår saken rätt, landar innehållet i en tydligt avgränsad ram och tillåts inte flyta ut och bli allt och ingenting.

Utgångspunkten i detta beslut är också sund:

Det handlar också om vilket land Sverige kan vara. Tekniskt kunnande och digital kompetens blir allt mer avgörande för att människor ska kunna hävda sig på arbetsmarkanden, men också för att länder ska kunna hävda sig i den globala ekonomin. 

En av näringslivets största utmaningar är att rekrytera rätt kompetens för att kunna fortsätta bedriva en kvalificerad och globalt konkurrenskraftig verksamhet med bas i Sverige. Denna bild bekräftas av SCB som förutspår att det kommer att saknas 100 000 ingenjörer och yrkesutbildade inom teknik i Sverige år 2030. I regeringens industrisamtal har industrin lyft oro över att skolans teknikämne idag ofta får en undanskymd plats i skolan.

Goda nyheter idag, således!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.