Skolvåren – många pusselbitar saknas

Skolvåren – många pusselbitar saknas

Jag har under någon månads tid försökt lägga pusselbitarna kring vad Skolvåren egentligen vill. Skolvåren är en löst sammanhållen organisation som bland annat anordnar events i Almedalen. Jag klipper följande från deras hemsida:

Vad vill du åstadkomma? En förändrad skola? Två? En kommun som gör något annorlunda? En ny läroplan? Eller bara att den nya implementeras bättre över allt? Färre nationella prov, läxfria skolor, annan betygsskala? Eller kanske tvärt om, fler nationella prov, bättre läxstruktur och betyg i fler årskurser? Mer i lön till lärare? Storsatsning på att renovera skollokaler?

Inom #skolvåren finns många tankar kring ovanstående, men, det är inte det som är grejen. Vi vill förändra “skolan” på systemnivå. Vi vill förändra hela sättet att tänka kring lärande och kunskap för att så förändra systemet, förändra grunden för hela skolsystemet. Att göra det bästa av det som finns är viktigt. Samtidigt är det viktigt att se till att vi lägger grunden för ett mycket bättre system än det vi har idag inom en nära framtid. Vi vill inte bara tänka utanför boxen, utan kasta bort den, och börja på nytt.

Skolvåren är mycket aktiva i sociala medier. Till Almedalen gör de reklam för en mängd olika personer som stödjer deras events, bland annat rektorer och företrädare för SKL.Skolvåren

Men vad vill Skolvåren egentligen? Är det en ansvarsfull hållning från rektorer och andra med inflytande över skolan att man vill förändra hela sättet att tänka kring lärande och kunskap utan att kunna tala om vad denna förändring skall syfta till? Jag har ställt frågan till Skolvåren under en dryg månads tid, både publikt och via direkta kontakter med företrädare, men får inga svar. Det är knäpptyst, trots yvig aktivitet i övrigt. Skolvåren ägnar sig åt en effektiv monolog i sociala medier, men man kan knappast beskylla dem för någon vilja till dialog. Skolvåren vägrar konsekvent att uttala sig och svara på frågor och ge insyn i den idégrund som ligger bakom att allt ska förändras och att “boxen” skall kastas bort. Agendan i Skolvåren är alltjämt i det fördolda.

Naturligtvis är Skolvåren inget seriöst inslag i skoldebatten och inte värt att ta på allvar. En organisation som inte kan uttrycka sin idé är dömd till marginalisering och eventen i Almedalen kan knappast betraktas som annat än uttryck för privata önskningar att befinna sig just i Almedalen. Men ändå. Det är litet märkligt att människor med faktiskt inflytande, exempelvis rektorer och företrädare för SKL, upplåter sitt namn och verkar för en organisation som kategoriskt vägrar att ge omvärlden insyn i sin agenda. Ur demokratisk synvinkel är det problematiskt och man undrar vart ansvarstagandet tog vägen.

Foto: CarbonNYC [in SF!] via Foter.com / CC BY

2 reaktioner till “Skolvåren – många pusselbitar saknas

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.