Intressant forskning om flipped classroom

Intressant forskning om flipped classroom

Forskningsartikeln Flipped classrooms and student learning: not just surface gains pekar på positiva effekter av flipped classroom, bland annat när det gäller multitasking:

Our results showed that the majority of students completed their prework in one sitting just before class. Students reported performing less multitasking behavior in the flipped classroom compared with lecture-based courses.

Intressant – multitasking är ju en het fråga eftersom det indirekt är vår oförmåga till just multitasking som mobildebatten till stor del indirekt handlar om. Att engagerade diskussioner leder till mindre behov av att göra annat samtidigt känns naturligt. Vidare:

students reported that they developed independent learning strategies, spent more time on task, and engaged in deep and active learning.

Detta är också intressant. Vad som krävs för djup kunskapsbildning är allt som oftast en holistisk approach till sina studier, till skillnad från en atomistisk. Flipped classroom tycks enligt studien ge just den överblick och förmåga till helhetstänkande kring vad som skall läras som behövs för djup kunskapsbildning och gör det svårare att ha en atomistisk approach till studier.

Läs hela artikeln här.  Naturligtvis krävs eftertanke och kritiskt förhållningssätt innan dessa forskningsresultat kan tas till intäkt i varierande kontexter.

4 reaktioner till “Intressant forskning om flipped classroom

  1. Frågan är om denna studie överhuvudtaget går att applicera på den svenska grundskolan. Begränsningarna som lyfts i artikeln Säger bl a “[b]ased on this work, instructors should think carefully about in-class activities that best illustrate concepts presented during course prework and should allow students many opportunities to assess their own learning.” Det finns m a o många faktorer som spelar roll om man väljer att arbeta med flipped classroom.
    Dessutom är jag osäker om studien är användbar utifrån den grupp studenter som har använts. Konceptet bygger på stort personligt ansvar hos eleverna och den heterogena sammansättning som ett normalt svenskt klassrum består av garanterar inte att alla elever får samma möjligheter. Jag älskar tanken med att använda film (av olika slag) som utgångspunkt till klassrumsaktiviteter men det får aldrig bli på bekostnad av att elever som behöver extra resurser för att tillgodogöra sig skolan inte klarar av det.

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.