Botemedel mot lärares inlärda hjälplöshet

Botemedel mot lärares inlärda hjälplöshet

Jessica Shedvin har just släppt ett blogginlägg om 10 myter om skolan.

Inlägget är klarsynt. Bland annat skriver hon apropå arbetsvillkor:

Om jag vill stå i lärarrummet och metagnälla över att jag aldrig har tid att planera lektioner är det ett aktivt val från min sida. Att istället använda tiden till att planera lektioner är också ett aktivt val. Ett val som gör att arbetsvillkoren blir bättre. En av anledningarna till att jag har valt läraryrket är att jag har makt att bestämma mycket av mina arbetssätt själv. Det är en förmån.

Jag menar att lärare ibland landar i ett slags inlärd hjälplöshet – kring arbetsvillkor, löner, otacken i arbetet etcetera. När den väl är befäst kan den utnyttjas av mer eller mindre nogräknade som vill plocka billiga poäng hos lärarkåren, må det handla om tävlingar, priser och annat. Jessica visar på ett alternativ i sin bloggpost – ett alternativt och reflekterande tankesätt. Om alla lärare utgick från ett sådant skulle den inlärda hjälplösheten minska och därmed också behoven de billiga poängplockarna spelar på. Det skulle skolsverige må bra av.

En reaktion till “Botemedel mot lärares inlärda hjälplöshet

  1. Nu har jag inte läst inlägget du länkar till (ännu) men jag brukar säga så här: Lärare kan bara få bättre lön/villkor om de kränger av sig offerkoftan. Självklart tycker jag synd om dem väldigt ofta. Men till de man tycker synd om ger man empati i olika form. Pengar ger man till andra.

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.