Äntligen! Riktlinjer för en nationell IT-strategi för skolväsendet

Äntligen! Riktlinjer för en nationell IT-strategi för skolväsendet

I Almedalen surrades det. I budgetproppen nämndes det. Beslutet fattades på regeringssammanträdet i torsdags och idag kom pressmeddelandet: Skolverket får i uppdrag att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet.

Strategierna (det är två stycken, se nedan) skall bidra till ökad jämlikhet och måluppfyllelse. Den strategiska potential IT bär med sig skall bättre tas tillvara. Här kommer citat från pressmeddelandet:

Skolverket ska föreslå två it-strategier, dels en som vänder sig till förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och motsvarande skol­former, dels en som vänder sig till gymnasieskolan, gymnasiesär­skolan och skolväsendet för vuxna.

Strategierna ska innehålla målsättningar och insatser för att stärka förut­sättningarna för en likvärdig tillgång till it inom skolväsendet, en stärkt digital kompetens hos elever och lärare och en it-strategisk kompetens hos skolledare samt för att digitaliseringens möjligheter ska tas till vara för skol­utveckling och för utveckling av undervisningen. Strategierna ska också innehålla sådana skolformsspecifika insatser som är relevanta för respektive skolform.

Det går alltså åt rätt håll. Det är också glädjande att man nu pekar på stärkt digital kompetens och vidmakthåller detta begrepp. I vår kommande bok om Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik pekar vi på att digital kompetens finns insprängt i LGR 11, men det inte uttrycks så tydligt och explicit. Måhända kan de kommande riktlinjerna bidra till en ökad tydlighet kring vikten av digital kompetens för alla elever. Jag dristar mig till att bifalla det utrop Peter Karlberg på Skolverket gör i sin privata blogg: ÄNTLIGEN!

En reaktion till “Äntligen! Riktlinjer för en nationell IT-strategi för skolväsendet

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.