Artikelserie om datorn i skolan

Artikelserie om datorn i skolan

Jag har under tidig höst haft förmånen att få skriva en artikelserie om datorn i skolan för Folkbildningsrådets nättidning för flexibelt lärande Re:flex. Här samlar jag de tre artiklarna.

I Datorn i skolan, del 1: Därför behövs egen dator i skolan pekar jag på fyra huvudsakliga skäl till att svenska skolor behöver datorer till var och en av eleverna (eller andra devices). Det kan tyckas märkligt att det behöver göras, men i ljuset av alarmerande rapporter är det viktigt att påpeka att det absolut inte är samma sak att förhålla sig kritisk som att vara negativ. Även om saker kan förbättras är det av yttersta vikt med datorer i skolan.

I Datorn i skolan, del 2: Rätt använda kan datorer stimulera reflektion pekar jag på en viktig aspekt i lärande som ligger i riskzonen när elever har varsin dator, nämligen reflektion. Hastighetens lov som nätuppkopplade datorer ger upphov till kräver en aktiv strategi för att hjälpa elever till fördjupad kunskapsbildning. Datorer kan användas som ett utmärkt hjälpmedel att skapa yta för reflektion, vilket denna artikel visar.

I Datorn i skolan, del 3: Frihetens ideologi har ett pris vänder jag tillbaka och pekar på ett moln som finns på horisonten. Det handlar om att vara vaksam på den utbildningsideologi om ‘eleven som forskare som lär allt själv’ som svept över skolsverige i samband med att datorer köpts in, inte minst tack vare hugade konsultbolag. Idéerna är inte gripna ur luften, men måste balanseras med sund undervisningspraktik. Denna sista artikel visar ledtrådar till hur det kan gå till.

Jag tackar Folkbildningsrådet för förtroendet att få skriva dessa artiklar. Väldigt roligt!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.