Framtida forskning om digitala läromedel

Den framtida forskningsbanan för mig blir alltmer tydlig. Det har nu gått ett tag sedan disputation och det börjar bli dags att fortsätta den akademiska meriteringen. Just nu arbetar jag parallellt med tre forskningsprojekt som berör digitala läromedel på olika sätt. Ett spännande och viktigt område då jag är helt övertygad om att skolor måste investera i digitala läromedel, inte minst då det ger en gemensam bas för alla lärare att utgå från. Det är inte rimligt att tänka sig att varje lärare skall vara sin egen läromedelsproducent (även om jag vet att den idén förekommer på vissa skolor). Till syvende och sist blir det till en fråga om rättvisa: alla elever skall ha samma bas att stå på oavsett om läraren sitter hemma i källaren och flippar klassrummet eller inte).  Jag menar att det då är bättre med en bra digital bas, professionellt producerad, som sedan används och “fylls på” av lärarens egenproducerade material (som gärna delas med andra lärare vilket ett bra digitalt läromedel medger).

I dagsläget kan jag alltså inte berätta om de enskilda projekten i detalj då inget av dem ännu är helt klart utan fortfarande på förhandlingsbordet. Men spännande saker är på gång alltså, och en tydlig riktning på den framtida forskningen finns.

2 svar på ”Framtida forskning om digitala läromedel

  1. Hej
    Är det särskilda läromedels resurser du tänker på. Jag tänker att vi använder digitala läromedel med NE, Inläsningstjänst – vad tänker du?

  2. Hejsan Helen,

    tack för din kommentar. Den sätter ljuset på att man kan mena väldigt många olika saker med digitala läromedel. Nej, i mitt fall med de projekt jag skisserat handlar det om avgränsade läromedel som är förlagsproducerade för undervisning i specifika ämnen, exempelvis historia eller matematik.

    När det gäller den mer värderande delen i bloggposten – det vill säga att det är bra att det finns en bra bas – har jag egentligen ingen värdering på varifrån denna bas kommer ifrån i sig, så länge kvaliteten är säkrad och att god den medger ändamålsenlig undervisning förstås!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.