“Ursäkta, kan du sluta vara så rolig?” – Undvik störningar i undervisningen

Jodå. Jag har haft en student som räckte upp handen och fällde just den repliken. “Ursäkta, kan du sluta vara så rolig?”. Med ens sjönk stämningen i klassrummet som en sten och det kändes som att jag fick en kalldusch. Jag ÄR rolig. Det är mitt signum på något vis. Jag menar att man skall kunna ha roligt OCH lära sig samtidigt. Men. Det fanns ett stort men i just det här läget.

Jag undervisade i statistik på högskolan (kursen alla lärare undviker), och många av studenterna tyckte att det både var väldigt svårt och tråkigt. Att ersätta siffror med bokstäver var helt enkelt inte deras grej. Med tanke på att det både var svårt och tråkigt tänkte jag liva upp läget lite och hade helt enkelt roliga exempel. Om det ska vara tråkigt kan det väl åtminstone vara kul, tänkte jag. Nå. Tråkigt och svårt är inte samma sak. Studenten som räckte upp handen förklarade sedan att hen låg på den yttersta gränsen för sin koncentration och behövde varenda uns av den för att kunna förstå beräkningarna vi gjorde. Humorn skapade ett brus som gjorde att hen tappade koncentrationen och därmed inte kunde tillgodogöra sig lektionsinnehållet. Jag lärde mig skillnaden mellan svårt och tråkigt i undervisningen en gång för alla.

Som proffsig utbildare behöver du ha koll på de brus – störningar – som finns i rummet och arbeta bort dem. Du behöver tänka igenom vilka fysiska brus som finns. Det är de som är i rummet. Lampan som blinkar, projektorn som skapar blänk på whiteboardtavlan, den dåliga pennan som gör det svårt att läsa vad du skriver på tavlan. Etcetera. Förhoppningsvis går det på rutin att tänka igenom de här sakerna för en erfaren lärare.

Det andra sortens brus är det mentala. Det var det min student var drabbad av. Hur mår dina elever? är de pigga? trötta? är de mentalt upptagen av något annat? hur mycket adrenalinpåslag har de i kroppen? hur roligt tycker de att det är? Hur svåra är uppgifterna? Fundera över de mentala brus som finns och sätt upp strategier för att runda dem.

I undervisningen är du också drabbad av kulturellt och subkulturellt brus. Se till att ni pratar om samma saker. Försök som lärare att närma sig dina elevers kulturyttringar, utan att göra avkall på din roll som lärare förstås. Skapa en yta av acceptans, förståelse och respekt som är ömsesidig.

Jodå, det kan vara för roligt i undervisningen. Tänk igenom vilka mentala brus dina elever har, så slipper du få en kalldusch när du är rolig.

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.