Ett djur i bur – hur står det till med normerna på din skola?

Igår hade jag ett intressant samtal med en kund.  Vi kom att prata om visioner, värdegrunder, strategier för att nå målen och beteenden i organisationen inför ett mindre uppdrag jag ska genomföra. Jag kom då att tänka på ett mycket spännande experiment, apropå det här med normer som vi följer utan att riktigt veta varför.

I ett experiment sattes 7 apor i en bur. Under dagen släpptes det ner läckra frukter från taket. Alla aporna slängde sig fram mot frukten. När de kom fram utlöstes en kalldusch. Aporna blev förskräckta och drog sig tillbaka. Dagen därpå upprepades experimentet – en apa avstod då från att springa fram till frukten, men eftersom resten av aporna nådde frukten blev alla kallduschade. Tredje dagen avstod ytterligare några apor, och nu började ett beteende forma sig: När frukten kom och några av aporna var på väg fram till frukten, protesterade de som hade lärt sin läxa och försökte hindra de andra för att slippa kallduschen. Till slut nådde man det resultatet man kan tänka sig: när frukten kom från taket slängde sig ingen fram, och därmed blev det heller ingen kalldusch. De apor som eventuellt var sugen på frukt hindrades effektivt av de andra, eftersom de visste vad som annars väntade.

Men nu till det intressanta: från och med nu, bytte man ut en apa. När frukten kom, hindrades denna effektivt av resten av aporna. Ingen dusch uppstod. Apan förstod bara att den inte skulle ta frukten, men inte varför. Ytterligare en dag senare byttes en apa ut ytterligare, sedan en till, och en till. Mönstret upprepade sig: Den nya apan hindrades i sin framfart och ingen dusch framkallades. Till slut nådde man den intressanta situationen att buren var fylld med 7 “nya” apor eftersom de bytts ut en i taget. Ingen av aporna hade därmed varit med om någon kalldusch. Ingen hade kunskap om vad som skulle hända om man gick fram till frukten. Ändå avstod de från frukten och straffade den apa som eventuellt kände sig sugen. Ingen visste alltså varför.

När man tänker på skolan blir det spännande att reflektera över att vissa normer och rollbeteenden sitter i väggarna. Skolan har haft en och samma form länge, och normer om hur man bedriver verksamheten har satt sig, utan att man egentligen vet varför. Det bara är så. Lite som aporna. “Vi ska inte ta frukten, men vi vet inte varför”. Nu befinner sig skolan emellertid i en tid av förändring. Det torde därmed vara dags att ifrågasätta de där normerna. Att närma sig frukten och se vad som faktiskt händer? Kanske är det så att saker har förändrats med tid så att andra handlingsmönster faktiskt är möjliga? Det kan till exempelvis röra möbleringen i skolan. Det kan handla om möjligheterna till ämnesövergripande samarbeten. Det kan handla om frågan om vad datorer bör användas till och inte.

Jag tror att en framgångsrik skola byggs på att ständigt hålla visioner och strategier aktuella i lärarkårens medvetande. Det kräver arbete. Lärarkåren måste få vara med i skolans styrgrupp och ha ett reellt inflytande. I ett sådant arbete ingår också att varsamt ifrågasätta – utan att göra revolution – de normer och värdesystem som tas för givna. I en förändrad skolstruktur, med exempelvis en dator per elev och lärare, kan det vara nog så aktuellt att tillägna sig nya normer och värdesystem. Och, kanske framför allt, att också veta VARFÖR de är viktiga att följa.

 

EDIT: Det visar sig att experimentet som jag läst om i en bok i själva verket aldrig har ägt rum om jag förstår min närmare granskning rätt. Emellertid tycker jag, förmodligen lixom konstruktören av berättelsen om experimentet, att det ändå säger en del om hur normer “sitter i väggarna”.

5 svar på ”Ett djur i bur – hur står det till med normerna på din skola?

  1. Lärarna måste vara med och de måste tillåtas ifrågasätta. Håller med dig helt, men det har lärare inte tillåtits på flera decennier. Nu har de – precis som aporna – lärt sig läxan. “Håll käften! Gör som du blir tillsagd och gilla läget”

  2. Hej Håkan
    Jag är intresserad av experimentet med aporna.
    Jag hittar inte källan och vid googlande får jag fram skillnader i antal apor.
    Uppskattar väldigt mycket om du kan skicka över information, eller uppdatera bloggen med info om var, när och av vem det gjordes.

    Hoppas på svar
    Mvh
    Kerstin

  3. Hejsan Kerstin,

    Tack för din kommentar. Den satte myror i huvudet på mig kan jag säga. Jag läser en hel del böcker, både vetenskapligt och populärvetenskapligt, och för jag inte anteckningar (vilket jag borde) är det svårt att spåra bakåt. Jag har letat här, men jag hittar inte det som var min källa. Det som emellertid blev intressant – särskilt för mig som vetenskapsman – är att när jag började söka i databaser kring experimentet visar det sig att detta snarare är en berättelse än en studie. Studien har alltså aldrig ägt rum vad jag kan förstå.

    Nu tänker jag att det inte spelar så stor roll ändå. För visst är det så att vi har normer som sitter i väggarna utan att vi egentligen frågar varför?

  4. Kan det vara det här ni letar efter? “Hundredth monkey effect”. Googla på “den hundrade apan” och ni kommer få massor av träffar. Jag hörde talas om experimentet för ganska länge sen och blev oerhört fascinerad, men jag vet inte hur pass vetenskapligt belagt det egetligen är.

  5. Hejsan. Nej, den hundrade apan är något annat om jag förstår saken rätt. Nå, det spelar inte så stor roll. Jag har uppdaterat med akkurat info i blogginlägget också 🙂

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.