Som lärare vill du naturligtvis göra så gott ifrån dig som du kan. Problemet är att även om du får till något att funka ordentligt med din klass, så behöver du veta vad av det positiva som bara fungerar i relationen, dvs när just du är på plats, och vad som verkligen har påverkat elevernas arbetssätt på djupet. Ett bra sätt kan vara att kika på vikarierapporter för att få koll på detta, se gärna den här tweeten från @helenakvarnsell som inspirerade till inlägget:

feedback

Att skaffa vikarier enbart för detta ändamål är naturligtvis inte helt realistiskt. Då handlar det mer om att fånga lärandet om sin lärargärning i flykten när tillfälle ges. Men varför inte helt enkelt byta klassrum med varandra i skolan eller mellan skolor och be den som för tillfället har din klass att göra en rapport över hur arbetet fortlöpt (precis som en vikarierapport)? Om du normalt upplever att din klass är självgående, men inte alls fungerar på det sättet när vikarien/kollegan kör klassen, ja då har du en indikation på att det KAN (men inte nödvändigtvis) vara bundet till dig som person. Men, om du har skapat en förändring hos eleverna som verkligen gjort dem självgående, då avrapporteras detta.  Således: byt klassrum och få koll på din lärargärning.