Håkan suckar – Nytt Alliansutspel: förbjud mobiltelefoner i skolan

Alliansens senaste utspel berör förbud mot mobiltelefoner i klassrummet. Idag har skolan rätt att tillfälligt beslagta elevens mobiltelefon om den utgjort ett störande moment i klassrummet. Det är naturligtvis rimligt. Alliansen vill nu gå ett steg längre och tillåta att skolan (dvs den enskilda läraren på lektionen) i förebyggande syfte kan samla in mobiler. Förslaget ligger i linje med Björklunds övriga vurm för ordningsfrågor. Problemet är att han skjuter fullständigt över mål.

För frågan om störande mobiltelefoner är väl en fråga också om andra störningsmoment? Om en lärare upplever problem med att eleverna pysslar med youtube och sms på telefonerna – är problemet då primärt av teknisk art, eller är det ett utslag för bekymmer i det pedagogiska ledarskapet? För mig är det rimligt att en sådan situation är ett utslag av problem i det pedagogiska ledarskapet. Det vill säga, förbjud, samla in, låt läraren agera polis istället för att ägna sig åt sin kärnverksamhet – men tro inte att problemet försvinner. Möjligen flyttar det. Och så kan vi hålla på, i all oändlighet.

Det är alltså snarare en fråga om det pedagogiska ledarskapet. För mig är det starkt kopplat till förtroende fulla relationer mellan elev och lärare. Det är inget som byggs upp av att leka polis på lektionen, det kan jag försäkra. Jag är inte för en flumskola där alla gör vad de vill. Jag tror att såväl barn och unga som vuxna behöver ramar och regler. Men jag tror att det händer något av värde när vi gemensamt formulerar regler. Skulle det vara möjligt att istället bygga förtroendefulla relationer till eleverna och sätta upp gemensamma riktlinjer? Är det möjligt att samspela så att eleverna inte bara lär sig vad de får göra och inte göra, utan också varför det är så, och dessutom på ett sätt så att de själva skriver under på det? Jag tror det. Absolut.

Det här väcker ju onekligen frågan om tilltro till lärarens kapacitet och förmåga. Enligt senaste lärarbarometern har 17% av lärarkåren stort eller mycket stort förtroende för Björklund. Endast 4% har mycket stort förtroende. Björklunds förtroende för svensk lärarkår tycks inte heller så stort. Två heta tips till Björklund är därför: Lyssna på forskning om skolan på ett ärligt och öppet sätt och bygg förtroendefulla relationer med lärarkåren. Frågan om ordning i skolan är lågt prioriterad för lärarkåren. Enbart 9% av lärarkåren tycker det är en viktig fråga. Ynkliga 2% tycker att betyg i tidigare åldrar än idag är en viktig fråga. De tre viktigaste frågorna för svensk lärarkår är istället höjda ingångslöner, att minska lärares administrativa arbetsbörda (stick i stäv med dagens förslag) och att ge mer resurser till elever med särskilda behov. Nu menar inte jag att en minister skall ägna sig åt populism. Det är en strategisk position där man ibland behöver fatta obekväma beslut. Men, och det är ett viktigt men, besluten måste vara förankrade i någon slags verklighet i en förtroendefull relation med politikens målgrupp. Så är knappast fallet nu.

 

4 svar på ”Håkan suckar – Nytt Alliansutspel: förbjud mobiltelefoner i skolan

  1. Helt rätt! Bra att de tar hand om mobiltelefonerna. Som skolan är utformad idag, så kan man inte jobba både med kursplanen och elevernas sociala behov utanför skolan.

  2. Nej, Björklund skjuter verkligen inte över målet. Ja, man kan och bör formulera vissa regler gemensamt med eleverna, vilket vi också gör på vår skola. Nej, förslaget innebär inte att läraren skall “leka polis” – det är kraftig överdrift. Ja, självklart bör skolan ändå ges rättigheten att vidta denna självklara möjlighet för de fall det är nödvändigt. Så ser verkligheten ut sedan flera år, t.ex. pga. fusk under prov och liknande aktiviteter. Ge lite mer credit till lärarnas förmåga att bedöma när denna möjlighet behöver tillämpas eller ej. Du säger att du inte är för en flumskola, men det är svårt att tro när du avfärdar fullt rimliga förslag.

  3. Tjenixen. Möjligheterna att beslagta mobiltelefoner finns redan, vilket jag skriver om i första stycket. Det är också möjligt att komma överrens i klasser gemensamt om att inte använda mobiler som någon slags ordningsregel. Båda sakerna görs, och jag tycker nog att mitt inlägg just handlar om att ge lärare cred för deras förmågor att skapa goda relationer snarare än att ropa på fler regler. Nå, steget från vad som idag är möjligt till att skriva in i skollagen att lärare preventivt, utan samtycke via ordningsregler och utan att störningar uppstått, skall kunna ta in mobiler är ett långt och drastiskt steg som skapar mer problem än vad det löser. Bara mina två cent.

  4. Märkligt utspel som visar att han är helt borta från skolsituationen.
    För det första så handlar ordning i skolan handlar om att få eleverna att förstå varför de går i skolan och varför kunskap är viktig.
    Men framför allt är det så att jag i min klass istället uppmanar eleverna att använda mobilerna. Det de lär sig ska de kunna använda sig av utanför skolan och där är mobilerna ett värdefullt verktyg. Alltså. Lär dig använda mobilens kalkylator så att du kan lösa problem på ditt jobb eller hemma. Lär dig använda Google translator så att du enkelt kan hitta ord på engelska eller något annat språk. Lär dig hitta bra program/hemsidor för att utveckla dina kunskaper i fysik, historia och ekonomi.
    Hjälper det dig att lyssna på musik medans du räknar tyst så är det helt OK.
    Har inga problem med mobilerna. Säger jag att mobilerna ska bort under ett pass är det ingen som höjer på ögonbrynen.

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.