Datorn i skolan – bok om teori och praktik

Datorn i skolan – bok om teori och praktik

Så var det då offentligt. Har påbörjat ett intensivt samarbete med nästkommande bok som kommer handla om vikten av att skapa ett ramverk för användning av IT i Skolan. Att komma ifrån app-hysterin. Att se bortom datorn och återfokusera på de djupare och viktigare frågorna i pedagogik men med datorn som given utgångspunkt.

Jag tar utgångspunkt i min avhandling om en-till-en och står för en teoretisk bas. Jag har turen att få skriva med en av skolsveriges absolut skickligaste lärare, Helena Kvarnsell. Tillsammans skall vi, utifrån det teoretiska ramverket ‘stretchad kunskap’ visa exempel på hur lärare kan tänka för att använda datorn på ett sätt som säkrar möjligheter till djupa kunskaper. Det blir en bok om IT utan att det handlar om ett enda praktiskt verktyg. Däremot handlar boken om förhållningssätt när IT är en naturligt integrerad del i verksamheten. Enligt vår analys just det Sverige behöver.

Arbetet med boken har alltså redan startat, och intensifieras ytterligare under hösten. Jag tror att det blir extremt utvecklande både för mig och Helena Kvarnsell, och förhoppningsvis för de lärare och blivande lärare som också läser boken.

8 reaktioner till “Datorn i skolan – bok om teori och praktik

  1. Då IT är ett ofantligt vagt begrepp, som i princip enbart Sverige anv, skulle jag önska att ni anv ett annat begrepp. I England anv man Computing för att inkludera ICT, Digital fluency mfl. I Norge anv man Digital kompetens (precis som Digitaliseringskommissionen tycks föredra) och i Finland skall man försöka tränga in programmering i ngt redan existerande ämne. Tycker ofta anv av begreppet IT vittnar om att många i det Svenska skolsystemet har glömt dess historis och dess rötter.

  2. Pingback: IKT | Pearltrees

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.