Kort & kärnfull? Ta hissen!

Kort & kärnfull? Ta hissen!

Det är egentligen ingen konst att prata länge. Det är desto svårare att vara kärnfull på kort tid. Att bli stringent och få med alla fakta är en konst. Ibland använder jag mig av den berömda Elevator Pitch. Termen kommer från säljsvängen, men funkar också bra som ram i presentationer. Så här går det till.

Bakgrund
Elevator Pitch utgår från att en säljare snabbt och kärnfullt skall kunna presentera en produkt eller en idé under den korta tid det tar för en hiss att gå från en hotellobby till översta våningen. Det vill säga – snabbt. En pitch utgår alltid från att lösa en kunds problem och aldrig från att visa produktens förträffligheter. Elevator Pitch har traditionellt fyra komponenter eller fyra grundfrågor som bygger på varandra.

Vad är problemet?
Vilket problem har kunden? Om du tänker i termer av en presentation av en produkt – vilka problem kommer din produkt lösa?

Varför är det ett problem? 
Varför är problemet ett problem? Vad kommer det leda till i förlängningen? Genom att ta upp detta i din nästa del i presentationen blir situationen än mer påtaglig, vilket gör att behovet av din produkt ökar.

Vilken är lösningen på problemet? 
Det är först här du egentligen presenterar din produkt. Hur löser din produkt, tjänst eller idé kundens svåra situation (som du liksom gnuggade in i förra fasen).

Vad kommer det leda till? 
Låt publiken se hur din idé eller produkt förändrar situationen till det bättre.

Bonus
Jag tycker att Elevator Pitch är en utmärkt hjälp också när texter skall skrivas. Ibland använder jag det också när jag handleder studenter och de skall berätta om vad deras forskningsidé är. Således ett bra ramverk också för kreativt arbete, och oslagbart för presentationer. Tillsammans med grundläggande kunskaper i övertalningens generella principer och storytelling som metod, kommer du långt.

P.S Vi kör en heldagsutbildning i professionell produktpresentation i Jönköping 2 september och i Stockholm den 4 september till löjligt lågt introduktionspris. Klicka för mer information.

Texten kommemr från veckobrevet Spirande Yrkesliv. Läs i arkivet och prenumerera du också!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.