Utveckla din talarroll – skapa spänning

I veckan höll jag en variant på min föreläsning Mellan möjligt och omöjligt (läs gärna om den här). Massor av härliga skratt och en del spänningsmoment. Idag tänkte jag lära dig hur du skapar lite mer spänning, vilket behövs för allt slags lärande, oavsett om publiken är elever eller näringslivstoppar.
Storytelling
Bryt av din föreläsning och bli personlig. Berätta något. Storytelling är fantastiskt populärt just nu och det säljs massor av bocker om det, men faktum är att det inte är raketforskning. Den enkla formen “Det var en gång.. och så hände x.. och då blev det y… men så gjorde han z, och då blev det som så..”. Det viktiga är att du håller berättelsen enkel. På föreläsningen ovan nämnde jag mina svåra år på ungdomsgymnasiet och hur jag inte vågade sova hemma utan valde att sova på golvet på en toalett på kyrkogården intill istället och om hur det förstörde min skolgång. Så mötte jag en lärare som hade ett särskilt sätt att kommunicera med mig, och så ändrades allt till det bättre. Berättelsen behöver inte vara känslomässigt laddad, men den måste kännas genuin. Om du presenterar ett ämne, bryt av med en berättelse som visar din syn på det ni pratar om.

Sänk tempo, sänk volym
Att skapa spänning handlar inte om att driva upp tempot och att prata högre. Spänning skapas tvärtom genom att dra ner tempot, både i talet och i kroppsspråket, och att sänka volymen. Då uppstår den där magiska stämningen där man kan höra en knappnål falla. Utnyttja det, för just här är din publik som mest mottaglig för ditt budskap.

Skapa spänningszoner
När jag undervisar om retorik brukar jag visa hur man som talare med betingade reflexer kan skapa olika zoner i rummet. Om du konsekvent sätter dig på framsidan av katedern eller bordet när du berättar något spännande, vänjer sig din publik snart och skapar en förväntan på spänningsmoment så fort du rör dig mot den platsen. Otroligt effektivt.

Språket
Sist men inte minst, det viktigaste av allt är att använda ett spännande språk. Ju mer målande du beskriver en situation, desto mer spännande blir det. Arbeta med dina adjektiv och adverb. Måla i bilder, berätta hur saker doftar och smakar. Det skapar spänningsmoment. Låt kroppsspråket följa med och spegla känslan.

Det var allt för denna gång!

Håkan Fleischer
Fil Dr, föreläsare och inspiratör

 

P.S Artikeln kommer från veckobrevet Spirande Yrkesliv, som ges ut på måndagar. Prenumerera du också!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.