En elev – en dator: avhandling godkänd och jag är filosofie doktor

En elev – en dator: avhandling godkänd och jag är filosofie doktor

En elev - en dator. Kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolanDisputation i pedagogik

I fredags disputerade jag med doktorsavhandlingen En elev – en dator. Kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan. Opponent var Lars Naeslund från Stockholms universitet. Samtalet kom att bli fantastiskt stimulerande, där vi diskuterade en hel del om vikten av grundforskning inom pedagogik, vilket Naeslund ansåg att jag ägnade mig åt. Avhandlingen blev godkänd av en enhällig betygsnämnd och jag är alltså numera filosofie doktor i pedagogik. Trivsamt. Avhandlingen kan laddas ned från denna länk.

Vad händer nu?

När det gäller en-till-en följer jag upp arbetet med praktiknära utvärderingar av en-till-en med utgångspunkt i lärares kompetensutvecklingsbehov. Den grundläggande tanken är att utvärderingen skall stå på solid vetenskaplig bas, och också samordnas med enskilda skolors IKT-pedagogers verksamhet, i syfte att skapa så riktad och effektiv kompetensutveckling som möjligt. Här påstår jag också med en dåres envishet att skolbiblioteken måste få ta del i planeringsarbetet. Parallellt med detta bedrivs forskning inom samma område. Mitt tips till dig som är nyfiken är att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

I övrigt fortsätter Fleischer Kompetensutveckling att inspirationsföreläsa inom kommunikation & retorik, motivation och effektivitet på arbetet och klassrummets pedagogik (utöver föreläsningar om min forskning förstås). Kika gärna in på Fleischer Kompetensutveckling och orientera dig.

Till sist

Tack så enormt mycket alla “där ute” för uppmuntrande kommentarer, kritiska synpunkter, sköna diskussioner och ljuvliga gratulationer. Jag fortsätter nu mitt värv som filosofie doktor med ett enda mission: att använda kunskapen tillsammans med fältet för att göra världen till ett bättre ställe!

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.