5 sätt att hantera invändningar och motstånd från publiken

5 sätt att hantera invändningar och motstånd från publiken

hantera invändningar från publikenKanske du känner igen dig: Du håller ditt anförande, argumenterar för din sak och känner att du har byggt upp energi, och så kommer en åskådare med en invändning. Plötsligt är magin (som i alla fall du kände) bruten. Energin faller. Du argumenterar emot invändningen. Du tycker att det är en fånig invändning, och vill platta till invändaren. Det är lätt hänt, men en omöjlig utgångspunkt.

Möt inte motstånd med motstånd

Motstånd ska aldrig mötas med motstånd. Har du någonsin varit i en argumentation där du plötsligen känner att du har fel, men har argumenterat så mycket att du inte riktigt kan medge det? Du har investerat så mycket prestige att det är otänkbart att backa? Det har hänt mig litet för många gånger 🙂 Och, det har också hänt personen som kommer med invändningen. Därför, möt inte motståndet med nytt motstånd. Här är istället några saker du kan göra för att inte bryta flödet.

5 tekniker för att möta motstånd och invändningar

  1. Intressant, kan du utveckla tanken vidare…Om du är helt säker på att du har rätt, utan minsta lilla tvekan, och det inte är frågan om något man kan TYCKA olika saker om, blir det ofta uppenbart för motparten att argumentet och resonemanget han förde som en invändning kanske inte var så genomtänkt som det först lät. Se till att den som gör invändningen inte alls känner sig obekväm bara, du skall inte vara den som generar någon i din publik. Uppmuntra istället och säg något i stil med: “det är bra att ni är kritiska och tänker kring vad jag säger. Det är det som kännetecknar starka och självgående individer”. Gör invändaren till kung, även om han genom din instruktion insett att han har fel.
  2. Invändningen som dold fråga. Försök hitta frågan som gömmer sig i invändningen, och besvara den. På så vis visar du att du förstår den underliggande texten i utläggningen, och att bli förstådd känns alltid bra för motparten.
  3. Våga erkänna när du ställs inför ett perspektiv som du inte har tänkt på tidigare. Face it, det händer. Du tycker att det du säger är glasklart, och så räcker någon upp handen och säger: “men du, tänk om det är på det här viset… då”… Att ställa sig och argumentera emot i det läget, när du inser att du är illa ute, skapar problem. Erkänn istället med blottad hals och gör motparten till kung igen: “det där var ett sätt att se på saken som jag aldrig har tänkt på tidigare. Tack. Du har verkligen en poäng där som jag måste fundera vidare på”. Att visa ödmjukhet är inte att vara vek. Tvärtom. Att våga visa svaga sidor är en styrka.
  4. Köp tid. Om du blir osäker på hur du skall bemöta invändningen, vad den innebär, vilka följder den kan få, köp tid och återigen, gör invändaren till kung. Säg något i stil med: “det där var en viktig fundering. Låt oss återkomma till den så snart jag är klar med…”
  5. Låt frågan lösa sig självt. Ibland kommer en invändning/fråga som man vet kommer få sitt svar längre fram i föredraget. Då är det onödigt att tappa energi i talet. Här stannar du upp och säger: “bra att du frågade, du är litet före din tid. Jag kommer till det längre fram”. När du kommit fram till saken och pratat om den, se till att komma ihåg att vända dig till personen och direkt återkoppla: “Du hade någon tanke kring detta innan… fick du svar på din fundering?” Ibland är svaret ja och då är allt bra. Personen har blivit sedd och fått svar. Om svaret är nej, har du med denna metod köpt tid, och personen har också hunnit fundera igenom sin invändning (ibland är de sprungna ur en ingivelse, och håller inte vid närmare eftertanke. Med denna metod löser det sig själv i eftertankens kranka blekhet).

Det var några av mina personliga favoritsätt att möta invändningar och motargumentation, och något av det vi diskuterar på Retorik – Konsten att tala.

En reaktion till “5 sätt att hantera invändningar och motstånd från publiken

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.