Lärare, hur får ni lektionen att fastna?

Har just läst Made to Stick av Dan & Chip Heath. Boken handlar helt enkelt om hur man skapar budskap som “sätter sig.” Boken introducerar en modell, SUCCESs, som skvallrar om 6 egenskaper hos “klistriga” budskap:

  • Simplicity – Finding the core of an idea
  • Unexpectedness – Grabbing peoples attention by surprising them
  • Concreteness – Making sure an idea can be grasped and remembered later
  • Credibility – Giving an idea believability
  • Emotion – Helping people see the importance of an idea
  • Stories – Empowering people to use an idea through narration

Särskilt kul och intressant att ett avsnitt i epilogen är särskilt anpassat för lärare. Här kan man säga att författarna ger sig i kast med vad jag kallar pedagogisk retorik på ett ganska kompetent sätt. Onekligen är boken läsvärd, och jag ger den 4 pokaler av 5 möjliga.

Läs även Martin Spanar, som har skrivit en fylligare recension av boken.

 

Gör din röst hörd! Kommentera gärna.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.