Malmborgs LillaVad är egentligen ett gott bemötande? Vad är det som gör att jag på ren instinkt väljer att fika på det som blivit mitt stamhak, snarare än att (eftersom jag är en nyfiken människa) utforska alla de andra fik som finns runtomkring? Egentligen är är svaret på frågan enkelt.

Alla människor vill bli sedda. Så säger min kloka kollega Jan Wolfhagen i sin senaste bok, och jag håller med. På mitt favoritställe, Malmborgs Lilla i Jönköping, blir man sedd som kund. De har inte nämnvärt mycket bättre kaffe, de har inte världens största sortiment av kakor och bakverk, men man blir sedd. Så hur gör man då i sin vardagskommunikation för att den andra ska känna sig sedd och uppskattad? Det finns lika många svar på den frågan som människor. Men ändå, här är några hållpunkter:

  • Le, och le med hela ansiktet. Le så att musklerna runt ögonen aktiveras. Tänk på skillnaden mellan hur agerar när du hälsar på någon du känner, respektive på någon du känner. Försök agera som om det verkligen är en vän som möter dig.
  • Försök ha energi i kroppsspråket. När vi tycker om något, vaknar energin i kroppen. Genom att visa att du har energi, visar du också ett åtminstone potentiellt intresse för den andra.
  • Lyssna. Det räcker inte att du hör vad den andre säger. Lyssna.
  • Repetera. Ge uppmuntrande signaler och visa att du har lyssnat genom att upprepa vad motparten sagt.
  • Ställ en öppen fråga, så motparten känner sig lyssnad på och vill prata mer (om det är lämpligt).
  • Använd motpartens namn om lämpligt. Intressera dig för det. Upprepa det. Fråga hur det stavas eller uttalas om det är lämpligt. Varifrån kommer det? Namnet är det mest personliga vi har – använd det.
  • Använd ditt minne. Försök komma lägga något på minnet från varje möte, om det är viktigt. Återknyt till det. Det är lika enkelt som effektivt.
  • Framför allt, och kanske det viktigaste: Ha som ambition att få människor att känna sig lite mer tillfreds med sitt liv efter sitt möte med dig än innan.

Jag har verkligen inte provision på Malmborgs Lilla (på Brunnsgatan i Jönköping), men jag tycker nog att om man behöver en illustration på gott bemötande, bör man gå dit och dricka en kopp kaffe. Naturligtvis använder de inte alla punkter ovan – det skulle upplevas märkligt i en kundrelation, men de får dig att känna dig väldigt väl bemött som kund. Det är skillnaden mellan dem och de övriga 15 fiken som blir bortvalda av mig.

Vad tycker Du att människor som har ett gott bemötande gör? Berätta gärna!